Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Porsche 959

2009.01.15

Porsche 959

1982-ben a nemzetközi versenyeket felügyelő FIA szövetség új kategóriát hozott létre.A Group B azaz B-csoport azért született meg,hogy az autógyárak részére kötöttségektől mentes lehetőséget biztosítson nagyteljesítményű versenyautók megalkotására.Míg az A-csoportban alig átalakított sorozatgyártású típusok vettek részt,s a résztvevő típusokból legalább ötezer darabos szériát kellett legyártani,addig a B-csoport előírásai csupán kétszáz darabos korlátozást írtak elő.Ráadásul a motorból kihozható maximális teljesítményre sem vonatkozott semmilyen korlátozás egyszóval a szabályalkotók minden feltételt igyekeztek biztosítani a minél nagyobb látványosság érdekében.A Porsche a prototípus kategóriában éveken át nem talált legyőzőre a 956-os típussal szemben,s éppen új kihívást kerestek.A B-csoport előírásai pontosan megfeleltek elképzeléseiknek.Először egy vadonatúj,középmotoros típus kifejlesztésén tűnődtek,de a várható költségek miatt végül a vállalat vezetősége úgy döntött,hogy egyszerűbb,ha a 911 műszaki alapjaira épül az új,959 típusjelzésű versenyautó.A 959 fejlesztését elősegítette,hogy Helmutt Bott,a cég főmérnöke éppen egy vadonatúj összkerékhajtás-rendszer kifejlesztésén fáradozott,s meggyőzte főnökeit arról,hogy egy megfelelő versenyautó éppen ideális tesztjármű lehetne.A 959 duplaturbós hathengeres boxermotorját korában már más,rövidéletű versenyautókban is kipróbálták.A 2,85 literes erőforrás 450 lóerő teljesítményre volt képes,ez még ma is tiszteletet parancsoló érték.A konstrukció érdekessége volt a vízhűtéses hengerfej és léghűtéses motorblokk kombinációja.Az alig 1450 kilós sportkocsi karosszériája alumíniumból és különleges műanyagból készült.A prototípus 1983-ban a Frankfurti Autókiállításon mutatkozott be,a sorozatgyártású változat két évvel később jelent meg ugyanezen a rendezvényen.Amikor az első vásárlók 1987-ben 225 000 dollár átadása után kezük közé kaparintották a 959-t,gyorsan megtapasztalták mire képes az összkerékhajtás.A 959 ugyanis állóhelyzetből 3,7 másodperc alatt érte el 100 km/h sebességet,s 12,7 másodperc kellett a 200 km/h-ig.A robogás 316 km/h környékén ért éget.Bár a 959-t eredetileg a B-csoport irányelveinek figyelembe tartásával fejlesztették ki,de mire az autó elkészült a versenyág már inkább speciális rali rendezvényekből állt.A Porsche sohasem érdeklődött a ralik iránt éppen emiatt a 959 versenyváltozata,a 961 csupán néhány eseményen,például az 1986-os Párizs Dakar Ralin állt rajthoz.Összesen kevesebb,mint 300 darab készült a 959-ből,amelynek gyártása 1990-ben ért véget,ám hatása a mai napig tetten érhető a 911 egymást követő generációiban.

Kép

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.