Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Pagani Zonda

2009.01.16

Pagani Zonda

Az argentín származású Horatio Pagani ott aratott sikert,ahol sokan mások elbuktak.Pagani,Christian von Koenigsegggel együtt bebizonyította,hogy a Ferrari és Lamborghini uralta terepen még lehet új ötletekkel jelentkezni,új megoldásokkal rajongókat szerezni.Pagani aki éveken át a Lamborghininek dolgozott 1988-ban önállósította magát,s Modenától nem messze,San Cesario sul Panaro-ban alapította meg saját vállalkozását,amely leginkább különleges műanyagok kifejlesztésével foglalkozott.Pagani ötleteit az autó- és repülőgépiparban is hasznosították.Ezen kívül Pagani tanácsadással is foglalkozott,főleg korábbi munkaadójának egyes típusait,a Countach-t és a Diablo-t vette kezelésbe.Maradék idejében pedig saját autójáról ábrándozott.Terveit megmutatta a szintén argentín Juan Manuel Fangionak,a valaha élt egyik legnagyszerűbb autóversenyzőnek.Pagani eredetileg Fangio névre óhajtotta keresztelni alkotását,ám Fangio 1995-ben bekövetkezett halála után elállt ettől a szándékától.Fangio volt az,aki összehozta Paganit és Mercedes-Benzt,s neki köszönhető,hogy a német autógyár beleegyezett,hogy V12-es motorjának AMG-tuningolt változatát a lelkes konstruktőr rendelkezésére bocsássa. Közel egy évtizedes fejlesztése után 1999. tavaszán,a Genfi Autókiállításon mutatkozott be az első Pagani sportkocsi,a Zonda C12.Az Andok hegységben fújó széláramlatról elnevezett lapos kétüléses fenekestül felforgatta az autós világot.Formáját harci repülők és a Mercedes-Sauber C-csoportos versenyautója inspirálta.Az autó védjegye a négy csőből álló különleges kipufogó szerkezet,amelyen keresztül a Mercedes motor csodálatos robaja hallható.Az AMG-csapat segítségével a hatliteres motorból 390 lóerő teljesítményt sikerült előcsalni.2000-ben a motor mérete 7 literre,teljesítménye 550 lóerőre növekedett.2002-ben érkezett a Zonda S immár 7,3 literes motorral,majd egy évvel később megjelent az első nyitott Zonda,a Roadster.A Zonda alakja csak apróbb részleteiben változott az évek során.Pagani egy időtálló formát rajzolt meg,majd alakított ki szénszálerősítésű műanyagból.2005. tavaszán debütált a Zonda F,amellyel Pagani az ötszörös Forma 1 világbajnok Fangionak állított méltó emléket.A karosszérián csak apróbb módosításokat eszközöltek:a visszapillantó tükröket az első kerékjáratok fölé helyezték át,a hátsó két részből álló légterelő helyébe egy darab vastagabb elem került,az első légbeömlő nyílást megnagyobbították.A féktárcsák mérete elöl 380,hátul 355 mm-re nőtt,s a fémtárcsák helyébe könnyebb kerámiatárcsák léptek.A motortérben néhány alkatrész lecserélésével sikerült 620,majd 650 lóerőre feltornászni a teljesítményt.Az 1270 kilós kupé 200 km/h sebességről 4,4 másodperc alatt állt meg,végsebesség kb. 350 km/h.A szénszálerősítésű műanyagból készült karosszéria,utastér kárpitozás és alvázszerkezet eredményeként a roadster tömege 1230 kg.Eddig 60 Zonda rója a világ különböző útjait,s kápráztatja el az autórajongókat.Horatio Pagani miközben igyekszik minden megrendelést kielégíteni,már új sportkocsin töri a fejét.A Zonda Roadster F készítői szerint a vezetés nagyszerű élményét kínálja,amelyet egy gyengéd szellő hajborzoló élménye fokoz.Valószínű,hogy ha az AMG-fejlesztésű 7,3 literes V12-es Mercedes-Benz motort,amelynek teljesítménye 650 lóerő,maximális forgatónyomatéka 780 Nm,a sofőr megfelelő mértékben kiaknázza,akkor a bennülők hajának minden egyes szála külön-külön is az égnek mered:erre garancia a 0-200 km/h sebességre 9,8 másodperces gyorsulási érték és a 300 km/h körüli végsebesség.Kép

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.