Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


McLaren F1

2008.11.22

McLaren F1

A McLaren jelenleg 40%-ban Mercedes-Benz tulajdonában van,a fennmaradó 60%-on egyenlő arányban osztozik Mansour Ojjeh befektető és Ron Dennis,a cég egyik alapítója,a McLaren F1-es csapatfőnőke.Róla érdemes tudni,hogy 16 évesen hagyta abba az iskolát,hogy autószerelésből éljen.Két év múlva a Cooper csapatnál dolgozott,aztán a Brabhamnál lett vezető szerelő.A Lotus a következő állomás,majd 1970-ben önállósodott,kezdetben nem volt nagyon sikeres,de a hetvenes évek végén megvette a McLaren egy részét és a szénszálas technika alkalmazása meghozta a várva várt sikereket.1995-től a Mercedes-Benz a hivatalos motor szállítójuk.Amióta a Koenigsegg és a Bugatti Veyron feltűnt a színen,már nem a McLaren F1 a leggyorsabb közúti sportkocsi a színen.Ez azonban tulajdonképpen lényegtelen.A McLaren valószínűleg a valaha épített legkiválóbb sportkocsi,amelybe Gordon Murray,a zseniális Forma 1 konstruktőr tudása legjavát beleadta.Murray a következő kritérumokat tűzte ki maga elé,amikor a kilencvenes évek elején nekilátott,hogy a világ legnagyszerűbb,leggyorsabb sportkocsiját megalkossa:középmotoros konstrukció,középen elhelyezett sofőrülés,kompresszoros motor az ideális nyomatékgörbe elérése céljából,könnyűszerkezetes konstrukció,a lehető legalacsonyabb légellenállási érték elérése.1993-ban az F1 nyilvános premierje után az egyik teszt autót elszállították Olaszországba,a Nardo tesztpályára.Egy évvel korábban a Bugatti EB110GT leszerelt visszapillantó tükrökkel 342 km/h sebességet ért el,majd jött egy speciálisan felkészített Jaguar XJ220,amellyel sikerült megközelíteni a 350 km/h-s határt.Ezek után a McLaren F1 372 km/h-s végsebessége sokkolta az autós világot.S ehhez semmilyen változást nem kellett eszközölni az autón.

BMW motorral

Ebben az elképesztő sebességben kulcsfontosságú szerep jutott a hátsó tengely előtt terpeszkedő motornak.Murray eredetileg a McLaren Forma 1-es motorjait szállító Hondához fordult segítségért,de a japán cég úgy érezte,hogy képtelen lenne olyan 250 kiló tömegű erőforrást megépíteni,amely 550 lóerő teljesítményre képes.Végül a BMW vállalta a kihívást.A 6,1 literes V12-es motor még alumínium hengerfej és blokk alkalmazásával is túllépte a súlyhatárt.A 266 kilós tömegért viszont kárpótolt 627 lóerős teljesítménye.Murray óvatosságból beépített egy szabályzót,amely 7500-ban maximálta a motor fordulatszámát.

Aranyat a motortérbe

A szénszálerősítésű karosszéria és váz miatt fontos volt,hogy a motorból kiáramló nagy hőmennyiség ne tehessen kárt az érzékeny szerkezetben.Murray ezért a leghatékonyabb megoldást választotta,s aranyból készült fiólával burkolta be a motorteret.A nagyjából 4,3 méter hosszú és 1,8 méter széles, 0,32-es légellenállási értékkel büszkélkedő F1 1138 kilót nyomott a mérlegen,s az 501 lóerő/tonna tömeg teljesítmény arányát csak a Koenigsegg tudta túlszárnyalni egy évtizeddel később.A háromszemélyes utastér kialakítását a könnyű szerkezet és a célszerűség jellemzi.

Az ára maradjon titok

1998. március 31.-én Murray engedélyt adott,hogy az egyik McLaren F1 tesztautóból kiszereljék a fordulatszám szabályzót.Andy Wallace,ismert brit versenypilóta kapta a megtisztelő feladatot,hogy a Volkswagen Wolfsburg melletti 9 kilométer hosszú teszt pályán megtapasztalja mi rejlik az F1-ben.A végeredmény:386,5 km/h.Bár az F1 árát sohasem hozták nyilvánosságra,bizalmas információk szerint a szuper sportkocsi ára egymillió dollár környékén mozgott.1994-1998. között összesen 100 darab F1 készült,72 darab közúti és 28 darab versenyváltozat.

Kép


 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.