Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Jaguar XJ220

2008.10.07

Jaguar XJ220

A Jaguar,amely az ötvenes évek elején a nagyszerű C- és D-típusokkal megalapozta versenyhírnevét 1965-ben úgy döntött,hogy a 24-órás LeMans versenyre középmotoros prototípussal neveznek be.Az ötliteres,V12 motorral szerelt XJ13,amelynek szexis alakját Malcolm Sayer,a Jaguar több legendás típusának tervezője álmodta meg sohasem tudta képességeit bebízonyítani.Mire 1966-ban elkészült,a Jaguar-Daimler összeállt a brit autóipar jeles tagjait tömörítő BMC konszernnel.Az XJ13 raktárba került,ahonnan csak évekkel később,a V12-es motorral szerelt E-típus debütálásakor vették elő reklámcélból.A reklámfilm forgatása során azonban az XJ13 összetört,s csak évekkel később állították helyre.A nyolcvanas években a Jaguar mérnőkeinek egy csoportja szabadidejében olyan középmotoros sportkocsiról álmodozott,amely méltó vetélytársa lehetne a Ferrari F40/Porsche 959 párosnak.A brit vállalat vezetősége rábólintott az ötletre,s 1988-ban a Birminghamben a Brit Nemzetközi Autókiállításon már meg is jelent az XJ220 névre keresztelt ultralapos kétüléses.A típus neve a tervezett végsebességre utalt 220 mérföld/óra azaz 354 km/h.Az ismert brit versenyautó-fejlesztő,Tom Walkinshaw átdolgozta a cég ismert V12-es motorját,amelynek őse egykor az XJ13-ban debütált.Az immár 6,2 literes 500 lóerős erőforrás és az összkerékhajtás révén az XJ220 valóban a Ferrarival került egy súlycsoportba.További három év telt el,mire a sorozatgyártású XJ220 debütált.Eközben a pénzügyi nehézségek alatt lassan összeroppanó Jaguar-t megvásárolta a Ford,amely költségcsökkentési programot hirdetett meg.Azok a reménybeli vásárlók,akik befizették a 80 000 dolláros előleget megdöbbenve vették tudomásul,hogy az XJ220 műszaki alapjait lecserélték:nem elég,hogy a jármű hátsókerékmeghajtású lett,de a V12-es helyett szimpla V6-os motort kapott helyet a hátsó ülések mögött.Ráadásul az autó ára is jelentősen megnövekedett.1992-1994. között közel 281 darab készült,de a Jaguar csak súlyos árengedmények árán tudott megszabadulni a balul sikerült járműtől.Pedig az XJ220 még e kompromisszumos formájában is szép eredményeket tudott felmutatni:példának akáért 350 km/h végsebességével évekig a világ leggyorsabb autója címet birtokolta.2004-ben egy brit TV-műsorban összehasonlították a Ferrari F40-t,a McLaren F1-t,a Jaguar XJ220-t és a Pagani Zondát.Érdekes módon az XJ220 simán legyorsulta a Zondát!

Kép

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Matchbox-Masterclass

(Béla, 2011.04.23 20:48)

Nekem van egy ilyenem, kár hogy csak 1:24-es. Az adatain érdemes elgondolkodni, 6 hengeres, 350Km/h, ma mennyi "prémium" kínlódik 8-10 hengerrel, és a közelébe sem érnek.
Csak ennyit szerettem volna, nagyon szép autó.
Üdv.: Béla
kiralybcike@gmail.com