Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Ferrari Enzo

2008.10.04

Ferrari Enzo

Luca di Montezemolo miután sikerrel helyreállította a Ferrari megtépett nimbuszát 2003-ban az Enzo bemutatásával tette fel művére a koronát.660 lóerő,1365 kg,350 km/h végsebesség,0-100 km/h-ra 3,6 másodperc,kb. 200 millió forintos alapár,mindössze 349 darabos széria ezek a száraz alapadatok.Már ennyiből is sejteni lehet,hogy az Enzo nem mindennapi alkotás.Dacára annak,hogy az autó teljes neve Ferrari Enzo Ferrari a gyártók is tudják,hogy senki nem fog ilyen bonyolult kombinációba bonyolódni.A kizárólag égővörös és sárga színben kapható kétüléses marad Enzo.

A szuper extrém

A Ferrari legutóbbi kalandja egy közúti közlekedésre alkalmas Forma 1-es autó megalkotására is emlékezetes esemény marad,hiszen a közel egy évtizeddel bemutatott F50 láttán minden felsőfokú jelző elkoptatott közhelyként hangzott.Úgyhogy a különböző hangulatfestő szavak használatától tartózkodnék.Di Montezemolo szerint a cél az volt,hogy mindenen egyes részegységgel túlzásba essünk.A motor,a design,a teljesítmény,a légellenállás,az ajtók minden szuper extrémitást sugározzon.Az Enzo alakját,mint az az elmúlt fél évszázad során szinte mindig,a Pininfarina stúdió álmodta meg.A kulcsszó a célszerűség,nem a szépség.A Forma 1-es tapasztalatok alapján kialakított orr-rész szöges ellentétben áll a hajlékony hátsóval.Viszont úgy tűnik hatalmas hátsó szárny nélkül is sikerült elég leszorító erőt generálni,hogy az Enzo mindig biztonságosan az úton maradjon.Szinte abban a pillanatban,amikor Maranelloban közzétették az első hivatalos fényképeket a rajongók és a szakemberek között megindult a vita az ajtók formájáról és nyitási mechanizmusáról.A furcsa alakban hajló oldalablakok nem mindenkinek nyerték el a tetszését csak úgy ,mint a felfele és előre nyíló ajtók.Nyitott állapotban látszik,hogy az ajtók a tetőtől egészen az alvázig tartanak,azaz a küszöbb is eltűnik,hogy könnyebb legyen a beszállás.A fékek fejlesztését az egyik legismertebb szakértő brigádra,a Brembo-ra bízták.Párhuzamosan folyt a hagyományos acéltárcsák és egy új szénszál-kerámia tárcsa kifejlesztése.Végül úgy tűnik sikerült megoldani az egyik legfőbb problémát,amely abból adódott,hogy a kerámia-tárcsák hideg állapotban nem fognak eléggé.Így sikerült 12,5 kilónyi súlyelőnyt elérni,ráadásul az ígéretek szerint a 380 mm átmérőjű,34 mm vastag tárcsák jobban ellenállnak a kopásnak is.A szénszálés alumínium ötvözéséből megalkotott könnyű,de roppant szilárd műanyag fejlesztésekor ismét a Forma 1-es tapasztalatok segítettek.Az F50-nél vibrációs és zajproblémák adódtak abból,hogy közvetlenül a vázhoz csavarozták a V12-es erőforrást.Ezért az új hatliteres,és szintén V12-es motort és a hátsó felfüggesztést egy acélsegédkeretre illesztették.Hasonló csőváz található elöl is ütközés elnyelő elemekkel.Mivel az Enzo-t a Föld szinte minden országában szeretnék árusítani ezért a tervezők igyekeztek megfelelni a legkülönbözőbb biztonsági előírásoknak.A felfüggesztés elemeiben is felfedezhetők F1 nyomok:az elől-hátul kettős háromszöglengőkarok beállításait a speciálisan e típushoz megalkotott Bridgestone Potenza RE050A Scuderia gumikhoz finomhangolták.Ha már ennyi szó esett a különböző Forma 1-ben is használt megoldásokról miért nem V10-es motor dübörög az autó hátsójában?A Ferrari szerint egy V12-es kifinomultabb,ráadásul egy közútra termett rakétában nincs akkora igény a helytakarékosságra.

Ritka vendég az utakon

A vadonatúj blokk a 456GT és az 575M utódjaiban is feltűnik majd.Az Enzo-ban hengerenként 499,6 köbcentiméteres változata kapott helyett,amelynek összlökettérfogata 5998 köbcentiméter,maximális percenkénti fordulatszáma pedig 8200.A motor működése csodálatosan megfigyelhető az átlátszó motorháztetőn keresztül.A 660 lóerő teljesítmény és 657 Nm forgatónyomaték messze túlszárnyalja az F50 hasonló értékeit elég ahhoz,hogy mindenféle biztonsági felszerelés,katalizátor stb. mellett az 1365 kg tömegű Enzo elérje a 350 km/h sebességet.Sebességváltásra egyetlen mód kínálkozik:a kuplungnélküli F1 stílusú kéziváltó,azaz a kormánykerékre szerelt emeltyűk segítségével lehet fel és leváltani egy-egy fokozatot.A belsőtérben is érdemes megfigyelni a részletek iránti odaadást.Egy kagylóülés mindössze 12,4 kilót nyom,jelenleg nem kapható ennél pehely súlyúbb ülés semmilyen autóhoz.Hi-fi rendszert ne is keressünk,de a klímaberendezés az arab sejkekre gondolva természetesen része az alapfelszereltségnek.A kormánykerék hasonlít a Schumacher által használt verseny kormányra.Még a túl nagy fordulatszámra figyelmeztető lámpácskák is a helyükön vannak.Az Enzo egyetlen hátránya,hogy még a rajongók is ritkán találkozhatnak egy-egy darabbal,hiszen a legtöbb tulajdonos inkább garázsban óvja kedvencét,minthogy kitegye bármilyen veszélynek.

Kép


 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.