Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Chrysler Me 4-12

2008.08.10

Chrysler Me 4-12

Walter P.Chrysler
(1875-1940)

A Chrysler cég alapítója,vasúti mérnökként kezdte karrierjét,majd a General Motorshoz került,ahol a Buick részleget irányította.50 éves volt amikor bemutatta első autóját.

Detroit 2004

Valamikor az 1980-as évek második felében említették utoljára a Chrysler-t és a Ferrarit egy mondaton belül,amikor az amerikai cég tulajdonában állt a Lamborghini.Ez a csoda azonban 2004-ben megismétlődött,amikor Detroitban lehullt a lepel az új ME4 kupéról.A ME4 V12 abszolút titokban épült,még a Chrysler vezetőségén belül is alig néhány ember sejtette létezését.A január negyediki bemutató előtt pár nappal készült el,s óriási meglepetést okozott.

3 másodperc alatt,azaz felett

Wolfgang Bernhard,a Chrysler ügyvezető igazgatója korábban az AMG cég főnökeként dolgozott,s akkoriban a Pagani Zonda révén szupersportkocsik terén is megfelelő jártasságra tett szert.Így amikor a 2003-as Detroiti Autókiállításon eldőlt,hogy a Chrysler különlegesen nehéz fába vágja fejszéjét Bernhard kapcsolatai éppen kapóra jöttek.Először az AMG-t keresték meg,s elmondták,hogy egy 800 lóerő teljesítményű erőforrásra lenne szükségük,amely nem lehet nehezebb,mint 220 kiló.A végeredmény?Hatliteres,négy turbófeltöltővel és két levegőhűtővel ellátott V12-es motor,amelynek maximális forgató-nyomatéka pedig 1150 Nm.Ehhez járul az 1310 kilós tömeg,s így máris érthetővé válnak olyan gyorsulási értékek,mint 2,9 másodperc állóhelyzetből 100 km/h-ra illetve 10,6 másodperc 230 km/h-ra és a 400 km/h végsebesség sem elképzelhetetlen.A bődületes forgatónyomatékot a brit Ricardo cég által kifejlesztett hétfokozatú automata váltó igyekszik kordában tartani,amely szerkezet 0,2 másodperc alatt vált fokozatot.

Kép

Az Enzo riválisa

Miután a motor főbb paramétereit sikerült meghatározni a Chrysler tervezőcsapata nekilátott a szénszálalumínium kombinációból készült vázszerkezet megkonstruálásának.Egy könnyűfémből készült segédkeretre helyezték az erőforrást,amelyhez így könnyebb hozzáférni.Mint az a képek láttán is sejthető,a ME4 minden porcikájából sugárzik a fékezhetetlen vadság.Ehhez arányai is hozzájárulnak:alig 4,5 méter hosszú és 1,14 méter magas.Egy igazi Ferrari Enzo Vetélytársról van szó amelynek légellenállási együtthatója 0,358 csúcstechnológiai berendezései között pedig a kerámia féktárcsák,diffúzorok és egy automatikusan kiemelkedő légterelő is megtalálható.Az erő vele van,de megtalálható még benne a kényelem és a luxus is.

Ez nem SLR

A Chrysler vezetősége lépten-nyomon hangsúlyozza,hogy alkotásuknak nincs semmi köze a Mercedes-Benz SLR-hez.Arról egyelőre nem szóltak a hírek,hogy a német autógyár vezetősége mit szólt az amerikai társcég meghökkentő lépéséhez.A ME4-12 sajnos egyedi darab maradt.

Még kényelem is

Az utastérben több helyen is előtűnik a vázszerkezet.Az ülések váza szénszálerősítésű műanyagból készült,s mindössze 12,3 kilót nyom.A bőrhuzat ugyan nem súlytakarékos de tovább csiszolja az ME 4-12 elegáns összképét.Az anyósülésen utazónak állítható lábtartó is rendelkezésre áll,hogy extrém kanyarvételnél se csúszkáljon ide-oda.Szupersportkocsitól szokatlan módon a kényelem is a szempontok között szerepelt,hiszen a hasonló kategóriába tartozó vetélytársakba egy 180 centinél magasabb ember nehezen préseli be magát.Az egy méter magas fejtér azonban segíthet a problémán.Ráadásul elhagyták a látványos,de komplex megoldásokat igénylő sirályszárnyas ajtókat,helyette egyszerűen ki kell tárni az ajtót és belépni a kabinba.

Kép

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.