Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Bugatti EB110GT

2008.08.08

Bugatti EB110GT

A nyolcvanas évek végén a Ferrari F40 és a Porsche 959 hatására kitört a szuper-sportkocsi láz,amely megfertőzött egy dúsgazdag olasz autókereskedőt is,Romano Artioli-t.Artioli megvásárolta a Bugatti névhasználati jogát,s Modenától nem messze Campogallianoban vadonatúj üzemcsarnokot épített.Eközben a pénz nem lehet akadály mottóval megbízta a Lamborghini egyik legtehetségesebb mérnőkét,a Countach kifejlesztésében döntő szerepet játszó Paolo Stanzanit egy modernkori Bugatti kifejlesztésével.A formaterv kidolgozásának feladata Marcello Gandinira hárult,aki egykor a Countach formáját is megrajzolta.1991. szeptemberében,Ettore Bugatti születésének 110. évfordulóján Párizsban Alain Delon mutatta be az összegyűlt közönségnek a stílusosan EB110 névre keresztelt kétülésest.Kép Az ultralapos sirályszárnyas kétüléses minden porcikáján érződött a gondos odafigyelés.A központi csővázat a világon először szénszálerősítésű műanyagból faragták ki,majd erre a vázra helyezték el az alumíniumból készült karosszéria-elemeket.Az újfajta anyagok megnövelték a szerkezet szilárdságát,így a korábbi exkluzív sportkocsik egyik problémája a magas küszöb,eltűnt.A 4,4 méter hosszú és 1,94 méter széles EB110 valamivel kisebb volt,mint a Lamborghini Diablo,mégis az utastere kevésbé volt zsúfolt.Ráadásnak ott volt a fabetétes műszerfal,az elektromotorok segítségével állítható,bőrkárpitozású ülések és a légkondicionáló is.S ekkor még nem említettük a motort:a legnemesebb olasz hagyományoknak megfelelően 12 hengeres erőforrás rejtezett a motorháztető alatt.A négy turbófeltöltős,hengerenként ötszelepes, 3,5 literes motor 561 lóerejét egy összkerékhajtás-rendszer segítségével a hatfokozatú váltó közvetítette az első és hátsó kerekekhez.1992.májusában az olasz Nardo tesztpályán az EB110GT-ről leszerelték a visszapillantó tükröket,s így 342km/h végsebességet értek el.Új sebességi világrekord született.A GT azonban nem volt olyan fürge,mint a Ferrari F40 vagy a Jaguar XJ220.Ezen segített az EB110 Super Sports változata,amely 150 kilóval könnyebb,s 50 lóerővel erősebb volt.Az EB110SS ma is megállná a helyét a szupersportkocsik mezőnyében. A Bugatti legnagyobb problémája az időzítés volt.A kilencvenes évek elején Japánban és Európában is gazdasági válság tombolt.Nem csoda,hogy a megcélzott milliomosok kétszer is meggondolták mire adják ki pénzüket.Sajnos a cég 126 csodaszép sportkocsi elkészítése után 1995-ben csődbe jutott.Az 5 vagy 6 félkész autót az ismert német versenyautó építő Jochen Dauer vásárolta meg,míg a maradék 21 szénszálból készült vázat és a motor gyártásához szükséges szerszámokat a modenai B Engineering szerezte meg.A B Engineering később saját sportkocsijához,az EdKéponishoz használta fel ezeket az alkatrészeket.Többéves huzavona után a Bugatti névhasználati joga a Volkswagen kezébe került,s Ferdinand Piech ihletésére jelenleg minden idők legkiemelkedőbb sportkocsiján díszeleg a jellegzetes Bugatti embléma.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.